آموزش ها و مقالات, مطالب آموزشی سیسکو, مطالب آموزشی ویپ

تفاوت‌ و شباهت‌ تلفن‌های IP Multiplatform سیسکو با تلفن‌های IP Unified سیسکو

IP Unified vs IP Multiplatform

ما در این مطلب قصد داریم که در مورد تفاوت‌ها و شباهت‌های دو مدل از تلفن‌های سیسکو صحبت کنیم – تلفن‌های IP Multiplatform سیسکو که برای کسب و کارهای کوچک‌ تعبیه شده‌اند و تلفن‌های IP Unified سیسکو که برای تجارت‌های بزرگ‌تر مناسب هستند. اگر که شما هم در این باره کنجکاو هستید در ادامه با ما همراه باشید.

تلفن IP Multiplatform سیسکو

تلفن‌های سیسکو Multiplatform یا همان MPP به کمک پروتکل‌های SIP جریان صوتی ویپ را ایجاد می‌کنند. SIP متداول‌ترین و پر استفاده‌ترین پروتکل سیگنالینگی است که sessionهای مختلف را نگهداری و مدیریت می‌کند. این Sessionها ممکن است شامل صوت، ویدیو و برنامه‌های پیام رسان باشند. همین موضوع نیاز بیشتر به خطوط تلفن سنتی را کمتر می‌کند و باعث می‌شود که تلفن‌ها در داخل خود سازمان راحت‌تر جابجا شوند. (portable باشند)

به کمک ویپ ip phone ها از زیرساخت‌های در دسترس شبکه و اینترنت برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند – به جای اینکه به سراغ خطوط تلفن پر هزینه بروند. همین موضوع باعث می‌شود که بتوانید با وجود خطوط کمتر تماس‌های بیشتری را مدیریت کنید.

از دیگر مزیت‌های این مورد می‌توانیم به قابلیت Call on hold، Parking Calls و تماس‌های transferring اشاره کنیم. بد نیست بدانید که حتی برخی از مدل‌ها امکان ایجاد تماس تصویری را هم فراهم می‌کنند.

تلفن‌های سیسکو Multiplatform درست شبیه به تلفن‌های معمول ساخته شده‌اند اما برای اهداف بخصوصی طراحی شده‌اند. می‌توان گفت که این تلفن‌ها کامپیوترهایی هستند که جزئی از شبکه شما محسوب می‌شوند.از جمله تلفن های Multiplatform می توان به تلفن سیسکو ۸۸۶۱ اشاره کرد

این تلفن‌ها یا به یک سرور ITSP(Internet Telephony Service Provider) یا یک سرور PBX(IP Private Branch Exchange) نیاز دارند. از نمونه‌های ITSP می‌توانیم به WebEx، Ring Central و Verizon اشاره کنیم. همچنین Asterisk، Centile و Metaswitch هم مثال‌هایی از سرورهای PBX هستند.

تلفن سیسکو IP Unified

تلفن‌های سیسکو IP Unified بر روی فریمورهای enterprise راه اندازی می‌شوند و علاوه بر این ارتباطات یکپارچه‌ای هم ایجاد می‌کنند از جمله تلفن های سیسکو Unified می توان به تلفن ۷۹۶۵g اشاره کرد – درست شبیه به کاری که تلفن‌های Multiplatform هم انجام می‌دهند. این مدل‌ها حتی گاها شماره سری‌های یکسانی هم دارند.

البته فراموش نکنید که این تلفن‌ها به طور اختصاصی برای استفاده با یک CUCM(Cisco Unified Communications Manager) که مدیریت داخلی تماس‌ها را بر عهده دارد طراحی شده‌اند. از طرفی تنها کسب و کارهای بزرگ هستند که یک CUCM خریداری می‌کنند. به این خاطر که CUCM برای تجارت‌های کوچک هزینه زیادی به همراه دارد و خیلی به صرفه نیست.

تلفنی که به منظور استفاده در CUCM ساخته شده است نمی‌تواند با ITSP یا PBXهای خارجی کار کند. این‌ها فقط به منظور کار کردن با CUCMهای داخلی طراحی شده‌اند. البته این هم در نظر بگیرید که تلفن‌های MPP هم نمی‌توانند با یک CUCM کار کنند.

خب با توجه به مطالبی که ذکر شد ، اگر اخیرا مدل تلفن اشتباهی را برای کسب و کارتان خریداری کرده‌اید بهتر است که آن را با یک نمونه مناسب‌تر جایگزین کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code