آموزش ها و مقالات, مطالب آموزشی ویپ

چگونه تلفن ویپ متناسب با کسب و کارمان را انتخاب کنیم

تلفن ویپ سیسکو-cisco voip phone

کمپانی سیسکو از محبوب‌ترین سرویس‌دهندگان خدمات VoIP است. این شرکت خدمات قابل قبولی در اختیار تجارت‌های کوچک و محلی و بزرگ می‌گذارد. قابلیت مسیریابی VoIPهای این شرکت اجازه می‌دهد که به راحتی تماس‌های خودتان را دنبال کنید و در مصرف هزینه‌ هم به اندازه چشم‌گیری صرفه جویی داشته باشید.

خدمات استاندارد تجاری سیستم VoIP باید بتواند شماره تلفن‌های حال حاضر کسب و کار را حفظ کند، از تلفن‌های موجود استفاده کند، بتواند تماس‌های محلی و راه دور را برقرار کند، نرخ‌های بین المللی ارزان قیمتی داشته باشید و با یک پورتال وب از سیستم‌های PBX میزبانی کند. استفاده از این سرویس‌ها در تجارت‌های بزرگ کمک می‌کند که هزینه‌های مربوط به ارتباطات را تا ۸۰ درصد کاهش دهید. رقم قابل توجهی است، اینطور نیست؟

نکاتی که باید در رابطه با کسب و کارهای دارای تلفن‌ ویپ(VoIP) در نظر بگیرید

استفاده از ارتباطات VoIP در مقایسه با تلفن‌های معوملی PSTN می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برای کسب و کارتان به همراه داشته باشد. به عنوان مثال اینکه این سیستم‌ها نه تنها آزادی عمل بیشتری در اختیارتان می‌گذارند، بلکه باعث می‌شوند هزینه‌ها به طور چشمگیری کاهش پیدا کنند.

از طرفی می‌توان سیستم‌های VoIP را روشی دیجیتال و نوین در مقابل روش‌های آنالوگ سنتی که در گذشته استفاده می‌کردیم در نظر بگیریم.

زمانی که با استفاده از تلفن‌های VoIP یک تماس برقرار می‌کنید، صدای شما به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شود. سپس این سیگنال‌ها در قالب بسته‌هایی فشرده می‌شوند.

بسته‌هایی که به کمک اینترنت مسیر خودشان را پیدا می‌کنند. زمانی هم که این بسته‌ها دریافت می‌شوند به کمک نرم افزار و سخت افزار موجود علاوه بر اینکه از فشرده سازی خارج می‌شوند بلکه مجدد به فرکانس‌های صوتی تبدیل می‌شوند.

پس با آگاهی از این ساز و کار می‌توانید ببینید که روش انتقال و فرآیندها در تلفن‌های VoIP نسبت به تلفن‌های معمولی کمی پیچیده‌تر و البته متفاوت‌تر است. با این حال از نظر قیمتی تفاوت چندانی با هم ندارند.

اگر چه زمانی که قصد دارید یک تلفن و سرویس VoIP برای کسب و کاری انتخاب کنید باید ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری را در نظر بگیرید. در واقع خود تلفن باید چیزی برای ارائه دادن داشته باشد.  همچنین بتواند به محیط کسب و کار خودش را وفق دهد.

برخی از برندهایی که تلفن‌های VoIP تولید می‌کنند عبارت هستند از TalkSwitch، Avaya, cisco و Packet8. یکی از ویژگی‌هایی که باید در انتخاب تلفن‌های VoIP در نظر بگیرید این است که تلفن‌ها نه تنها از طریق VoIP بلکه باید از طریق خطوط سنتی هم ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال در برخی از مدل‌ها تماس با شماره‌های خارجی از طریق شبکه سنتی انجام می‌شود و برای تماس‌‌های ریموت داخلی از تکنولوژی VoIP کمک گرفته می‌شود.

البته این هم در نظر بگیرید که در برخی موارد هیچ نیازی به تلفن‌های VoIP نیست و شما می‌توانید در عوض از جعبه مبادله VoIP – VoIP exchange box استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که تمامی کارهای مرتبط با VoIP را کنترل کنید و همچنین یک سیگنال کاملا معمولی به تلفنی که استفاده می‌کنید ارسال می‌کند.

IP Telephony

اگر که از الان به فکر مهاجرت به تلفن‌های IP Telephony برای کسب و کارتان هستید باید بدانید که در مسیر درستی قرار دارید – این بهترین تصمیمی است که می‌توانید بگیرید. از طرفی در طی چند سال گذشته استفاده از تلفن‌های VoIP به شدت افزایش یافته است – فرقی هم نمی‌کند برای کسب و کارهای کوچک باشد یا بزرگ. همچنین کاربران هم بعد از گذشت این همه سال به مزیت‌ها و قابلیت‌های مثبت این تکنولوژی پی برده‌اند.

IP telephony اساسا تمامی تماس‌های خودش را به صورت ارزان قیمت و تنها با استفاده از اینترنت برقرار می‌کند. برعکس سیستم‌های سنتی که از خطوط ثابت PSTN استفاده می‌کنند، VoIP کاملا دیجیتالی است. به زبان ساده‌تر می‌توان اینطور گفت که IP telephony حاوی تمامی بسته‌هایی است که صوت را به سیگنال‌های دیجیتالی تبدیل کرده‌اند. بسته‌هایی که رمزگذاری شده هستند از طریق اینترنت هم حمل و نقل می‌شوند و در جهت دیگر خط از حالت فشرده خارج می‌شوند. اینجا در طرف دیگر خط ماجرا دقیقا شبیه به یک سیستم تلفن معمولی پیش می‌رود.

البته موضوعی که اینجا باید نسبت به آن آگاه باشید میزان پهنای باندی است که در اختیار دارید. این تلفن‌ها به پهنای باند نسبتا زیادی نیاز دارند و باید مطمئن شوید که اینترنت تهیه شده برای شرکت پهنای باند قابل قبولی دارد – در این صورت نه تنها وقفه‌ای در عملکرد تلفن‌ها اتفاق نمی‌افتد بلکه همه چیز به بر روی غلتک پیش می‌رود.

بد نیست بدانید زمانی که قصد دارید یک سیستم IP telephony برای سازمان‌های بزرگی که تمایل دارند از سیستم‌های پیچیده VoIP PBX استفاده کنند انتخاب کنید، باید حتما صوت آنالوگ و داده‌های شبکه را با هم ادغام کنید و آن‌ها را به یک شبکه همگرا تبدیل کنید. این بدین معنی است که در یکسری از فرآیندهای IT پیش‌رو تغییراتی رخ می‌دهد – بنابراین بهتر است که از قبل برای این تغییرات آماده باشید.

سیستم‌های VoIP و راه‌حل‌های PBX

همان طور که خودتان هم می‌دانید تمامی کسب و کارها نیازهای خودشان را دارند و اکثر اوقات هم این نیازها و خواسته‌ها متفاوت هستند – مخصوصا زمانی که بحث بر روی انتخاب سیستم VoIP و ارتباطات است. در ساده‌ترین شکل ممکن، یک سیستم VoIP برای تجارتی کوچک به سادگی تنها از شبکه خطوط سنتی به سیستم‌های IP telephony منتقل می‌شوند – کاری که منجر به صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود. اگرچه وقتی که پای مقیاس‌های بزرگ‌تر در میان باشد استفاده از یک شبکه PBX یکپارچه با تکنولوژی VoIP می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. مخصوصا اگر که شرکت مورد نظر بزرگ‌تر باشد و دفاتر ریموت زیادی داشته باشد.

سیستم‌های PBX VoIP یک سیستم همه کاره تلفن ایجاد می‌کنند. سیستمی که لوکیشن‌های ریموت و مختلف را بهم متصل می‌کند و یک شبکه خصوصی VoIP درست می‌کند. سیستم‌های سنتی PBX به منظور صرفه جویی در هزینه‌ها و همچنین آزادانه بودن فرآیندها طراحی شده‌اند. از طرفی این سیستم‌ها مجبور نیستند که همه تماس‌ها را با استفاده از خطوط جداگانه(third party) جابجا کنند.

این فقط بخشی از ماجرا بود و سیستم‌های PBX VoIP قابلیت‌های بیشتر و قوی‌تری هم دارند. به عنوان مثال اینجا نیازی به منشی و یا شخصی برای دریافت و مسیریابی و ارسال تماس‌ها به مقصد مورد نظر نیست. از دیگر قابلیت‌های این سیستم می‌توانیم به تماس انتظار، شناسایی، three way call، تماس‌های کنفرانس و … اشاره کنیم.

به طور کلی سیستم‌های VoIP PBX نسبت به دیگر سیستم‌ها مقرون به صرفه‌تر هستند – همچنین هزینه ورود به این سیستم‌ها هم ناچیز است. همین موضوع کافیست که برای انتخاب این سرویس‌ها تجدید نظر کنید. تصور کنید که نه تنها هزینه زیادی متقبل نمی‌شوید، بلکه امکانات قابل قبولی هم در اختیار دارید!

چرا VoIP؟

همان طور که بارها تا به اینجای مطلب گفتیم، سرویس‌های VoIP نسبت به تلفن سنتی قابلیت‌های کارآمد و بسیاری در اختیارتان می‌گذارند. قابلیت‌هایی که همگی منجر به صرفه جویی در هزینه‌ها و کاهش رقم قبوض تلفن می‌شوند.

در طی چند سال اخیر استفاده از این تلفن‌ها محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. به طوری که شرکت‌های بسیار زیادی تمرکز اصلی خودشان را بر روی ارائه خدمات با کیفیت این چنینی گذاشته‌اند.

خدماتی که نه تنها برای کمپانی‌های کوچک مناسب‌اند، بلکه جواب نیازهای سازمان‌های بزرگ‌تر را هم می‌دهند. همچنین برخی شرکت‌ها مانند Vonage راه حل‌هایی را برای مشاغل کوچک و متوسط در نظر گرفته‌اند – راه حل‌هایی که نهایتا همگی منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شوند.

زمانی که صحبت از تکنولوژی‌های جدید می‌شود یکی از ترس‌هایی که شرکت‌ها با آن روبرو می‌شوند عدم درک درست تغییرات و سیستم جدید است. موضوعی که می‌تواند تاثیرات منفی بر روی کسب و کار بگذارد. البته که این موضوع برای کسب و کارهای کوچکی که از سیستم‌هایی مانند vonage استفاده می‌کنند مسئله خیلی جدی نیست.

با این حال وقتی که بحث به کمپانی‌های بزرگ‌تر کشیده می‌شود این موضوع می‌تواند به یک مشکل جدی‌تر تبدیل شود. به علاوه از زمانی که روش‌های ساده و نوینی برای پیاده کردن سیستم‌های VoIP بوجود آمده‌اند این موضوعات خیلی کمرنگ‌تر از گذشته شده‌اند.

در واقع برخی از شرکت‌ها هستند که به صورت ویژه بر روی نصب سیستم‌های VoIP برای کمپانی‌های بزرگ تمرکز دارند. این کمپانی‌ها سعی دارند که همه چیز مطمئن، ساده و کاملا تضمینی راه اندازی شوند.

نتیجه گیری

در حال حاضر هم در سرتاسر دنیا مراکز VoIP بسیار زیادی راه اندازی شده‌اند، مجموعه‌هایی که از قابلیت‌ها و مزیت‌های این سرویس و همچنین تماس‌های ارزان قیمت مبتنی بر اینترنت استفاده می‌کنند. تیم اِف کِی نِت با سالها تجربه در زمینه راه اندازی تلفن های ویپ سیسکو به طور تخصصی برای انجام مشاوره و راه اندازی در خدمت شما عزیزان می باشد. اگر قصد راه اندازی سیستم ویپ برای کسب و کار خود را دارید لطفا با ما تماس بگیرید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code