آموزش ها و مقالاتمطالب آموزشی ویپ

تلفن‌های IP سیسکو ۷۹۰۵/۷۹۱۲

در این مطلب از اف کی نت قصد داریم که نگاهی داشته باشیم به پیکربندی و تنظیمات ابتدایی تلفن‌های IP سیسکو ۷۹۰۵/۷۹۱۲. اینجا به روز رسانی تلفن، ریست فکتوری کردن آن، تغییر لوگو و … را بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید.

تنظیمات اولیه

زمانی که قرارست این تلفن‌ها از طریق TFTP تنظیم شوند از فایل‌های پیکربندی متفاوتی استفاده می‌کنند. در این مرحله فایل پیکربندی نوشته می‌شود و سپس برای اینکه توسط تلفن خوانده شود آن را به فرمت باینری تبدیل می‌کنند.

این تبدیل به کمک فایل cfgftm انجام می‌شود، فایلی که می‌توانید آن را در zip تصویر فریم‌ور پیدایش کنید.

نام فایل‌ها برای تظیمات پیش فرض gkdefault.cnf است. در حالی که برای تنظیمات ویژه و مشخص تلفن سیسکو ۷۹۱۲ با gk<$mac_address> مشخص می‌شود. برای مدل ۷۹۰۵ تنها کافیست که gk را به ld تبدیل کنید.

 

جالب است بدانید که شما می‌توانید از طریق صفحه نمایش LED هم تنظیمات تلفن را دستکاری کنید. برای اینکار تنها کافیست که مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا کلید globe را فشار دهید
  • اینجا تنظیمات/setting را انتخاب کنید
  • به سراغ تنظیمات شبکه یا SIP بروید
  • برای اینکه تنظیمات را از حالت قفل خارج کنید **# را فشار دهید – در غیر این صورت نمی‌توانید تغییراتی بر روی تنظیمات اعمال کنید.
  • اگر هم که تلفن از شما رمز عبور خواست می‌توانید آن را به پسورد کارخانه و پیش فرض دستگاه ریست کنید. پسورد پیش فرض ۱۲۳۴ است – برای مدل ۷۹۱۲٫
 
7912-CISCO-IP-PHONE

پارامترهای صوتی/audio parameters

بارگذاری پیش فرض برنامه SIP منجر به بروز یک نتیجه نسبتا عجیب می‌شود:

در این حالت هیچ صدایی برای تماس‌ها دریافت نمی‌کنید، مگر اینکه در زمان اتصال تماس یکی از کلیدها/digits را فشار دهید. این موضوع به دلیل روشن بودن حالت suppression به صورت پیش فرض است.

البته که می‌توانید این تنظیمات را تغییر دهید – برای اینکار باید به سراغ پیکربندی پارامترهای صوتی بروید و web configuration را انتخاب کنید. سپس در زیر منوی audio parameters باید audiomode را بر روی ۰۰۰۰۰۰۱۰*۰ قرار دهید – بجای ۰۰۰۰۰۰۱۱*۰

 

همچنین فراموش نکنید که باید بیت‌های مرتبط با پارامترهای صوتی را به روش DTMF و به صورت زیر تنظیم کنید:

 

:Bit 0: G.711 silence suppression

-۰: Disable

-۱: Enable

 

Bits 1-3: Reserved

 

:Bits 4-5: DTMF transmission method

-۰: always inband

-۱: Negotiated via SDP

-۲: always out-of-band

 

Bits 6-31: Reserved

کدک‌ها/Codecs

برای انتخاب کدک‌ها در تلفن سیسکو از طریق پارامترهای RxCodec و TxCodec باید به شیوه زیر عمل کنید:

G.711A-law =1

۲ = G.711u-law

۳ = G.729a

 

به روز رسانی نرم افزار

برای بروز رسانی نرم افزار تلفن سیسکو تنها کافیست مراحلی که در ادامه بررسی می‌کنیم را دنبال کنید:

  • ابتدا پکیج فریم‌ور را دانلود کنید
  • سپس کد بروز رسانی یا همان upgradecode را در فایل txt کپی کنید. این فایل هم در داخل پکیج دانلود شده موجود است.
  • در مرحله بعدی باید آن را در فایل تنظیمات SIP پیست/جایگذاری کنید.
  • سپس برای تبدیل آن به کدهای باینری برنامه cfgfmt را اجرا کنید – برای ویندوز exe، برای لینوکس cfgfmt.linux و برای sun هم dfgfmt.sun.
  • بعد از این کار باید فایل فریم‌ور .sbin و cnf جدید را بر روی سرور tftp آپلود کنید و سپس تلفن را ریبوت کنید – برای ریبوت می‌توانید از / restart Cisco 7905G phones is **#** کمک بگیرید.

عوض کردن لوگو

یکی از امکانات جالبی که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد تغییر لوگو نمایش داده شده در تلفن است. البته که برای اینکار در مدل‌ها و سری‌های ۷۹۴۰/۶۰ به روش متفاوتی نیاز خواهید داشت.

  • ابتدا باید یک فایل ۸۸ در ۲۷ پیکسلی مونوکروم با فرمت .bmp تهیه کنید و آن را در جایی ذخیره کنید.
  • سپس باید برنامه exe را دانلود کنید. هم می‌توانید این برنامه را به صورت جداگانه از سایت رسمی سیسکو دریافت کنید و هم می‌توانید در فایل‌های زیپ فریم‌ور دنبال آن بگردید.

سینتکس: bmp2logo.exe <imageid> <infile> <outfile>

Imageid: یک شناسه صحیح منحصر به فرد برای تصویر

Infile: .bmp ورودی – مطمئن شوید که این فایل مونوکروم است، نه grayscale

Outfile: فایل خروجی لوگو سیسکو – می‌تواند هر اکستنشن فایلی باشد

 

مثال:

bmp2logo.exe 10 newlogo.bmp newlogo.logo

سپس باید در فایل txt تنظیمات زیر را اضافه کنید:

upgradelogo:$imageid,0,$logo_filename

در این مثال این عبارت به صورت زیر خواهد بود:

upgradelogo:10,0,newlogo.logo

 

در نهایت باید مجددا به کمک برنامه cfgftm این فایل را به باینری تبدیل کنید. سپس باید فایل باینری و فایل لوگو را بر روی سرور tftp آپلود کنید.

کاربرانی که سیستم ویندوزی ندارند هم می‌توانند از pontus Freyhult استفاده کنند. عملکردی که به کمک پایتون پیاده سازی شده است و در اکثر سیستم‌ها به خوبی اجرا می‌شود.

7905-CISCO-IP-PHONE

ریست کردن تنظیمات به حالت پیش فرض

قبل از انجام این کار ابتدا به سراغ تیتر بعدی بروید!

 

  1. کلید منو را فشار دهید
  2. با استفاده از کلیدهای راهنما setting را انتخاب کنید و سپس select را فشار دهید
  3. به سراغ پیکربندی شبکه/network configuration بروید و select را انتخاب کنید
  4. در اینجا می‌توانید هر کدام از این فرآیندهای پیش رو را اجرا کنید:
 

فرآیند A:

۲** را فشار دهید. با اینکار عبارت Do you want to reset all system settings to default values? در تلفن نمایش داده می‌شود.

برای تایید کلید yes را فشار دهید.

 
 

فرآیند B:

ابتدا #** را فشار دهید. اگر که تلفن عبارت Enter Admin Password را نشان داد رمز عبور را وارد کنید و سپس enter را انتخاب کنید. فقط مطمئن شوید که یک آیکون unlock padlock در قسمت گوشه بالا سمت راست lcd نمایش داده می‌شود.

برای پاک کردن تنظیمات صفحه را به پایین بکشید.

اینجا باید ابتدا yes و سپس save را انتخاب کنید.

در نهایت تلفن وارد چرخه راه اندازی نرمال می‌شود.

 

بروز رسانی شده در تاریخ ۲۶٫۰۱٫۲۰۱۶

 

برای ریست کردن تلفن سیسکو ۷۹۱۲ می‌توانید از یک فرآیند دیگر هم استفاده کنید – این روش در dhcp loop کاربرد دارد:

۰+۴+* را فشار دهید و برای ریست کردن تنظیمات تلفن به حالت کارخانه عبارت #۳۲۲۸۷۳۷۳۸ را وارد کنید.

مشکلاتی که در نتیجه ست نکردن پسورد پیش فرض با آن‌ها روبرو می‌شوید:

فراموش نکنید، زمانی که تنظیمات تلفن را به حالت کارخانه تغییر می‌دهید پسورد ادمین(UIPassword) به صورت blank و خالی تنظیم می‌شود.

در نتیجه دیگر نمی‌توانید با استفاده از رابط وب تنظیمات تلفن را تغییر دهید. تنها راهی که می‌توانید این پسورد را مجددا تنظیم کنید با استفاده از TFTP است، این یعنی باید بر روی شبکه‌تان یک سرور tftp داشته باشید.

برای تنظیم مجدد UIPassword سرور TFTP باید فایل  gkdefault.cfg را برای ۷۹۱۲ و فایل lddefault.cfg برای ۷۹۰۵ در هنگام بوت شدن تلفن به آن ارائه کند. در نتیجه فایل .cfg که شامل فایل‌های متنی شبیه به مثال زیر هستند اجرا می‌شود:

  1. پسورد GUI/web config را بر روی ۱۲۳۴ تنظیم کنید – پسورد نباید ۰ باشد.
  2. (غیرفعال) – در صورتی که تمایل دارید پیکربندی را از رابط وب تلفن انجام دهید.

 

UIPassword: 1234

خبر بد اینجاست که فایل .cfg اصلی که به منظور اجرای فایل متنی .cfg توسط نرم افزارهای اختصاصی خود سیسکو ساخته شده‌اند تنها برای کاربرانی که قراردادهای پشتیبانی دارند در دسترس هستند.

اگر کیت رسمی نرم افزار را داشته باشید می‌توانید از فایل نمونه .cfg که در آن قرار گرفته کمک بگیرید و متن آن را بر روی فایل روت TFTP کپی کنید.

اما اگر که امکان تنظیم مجدد پسورد UIPassword را در اختیار ندارید باید تمامی جوانب را بررسی کنید. اینکه آیا اصلا ریست کردن تلفن ایده خوبیست یا خیر؟

 

نکته: به نظر می‌رسد که تمامی این دردسرها و دست اندازها روش تنبیه و مجازات سیسکو برای کاربرانی است که جرات استفاده از SIP را در این تلفن‌ها به خودشان می‌دهند!

 

ریبوت کردن تلفن

ریبوت کردن تلفن هم مراحل پیچیده‌ای ندارد. می‌توانید با استفاده کلیدهای تعبیه شده و تایید پیغام ریبوت به راحتی این تنظیمات را اعمال کنید.

ابتدا باید **#** را فشار دهید و سپس در پاسخ پیغام   ?do you wish to reboot the phone گزینه yes را انتخاب کنید.

محدودیت‌های نرم افزارهای SIP

مواردی که در ادامه بررسی می‌کنیم از محدودیت‌هایی هستند که در نرم افزار SIP شاهد آن خواهید بود:

  • سرویس‌های XML پشتیبانی نمی‌شوند
  • US Daylight Savings Time Policy Change Effective March 2007 پشتیبانی نمی‌شود.
  • مشکل اینجاست که تمامی سیستم زمانی/system time به مدت ۳ هفته در بهار و یک هفته در پاییز به صورت یک ساعته به صورت غلط نمایش داده می‌شود.
  • سیسکو به منظور برطرف کردن این مشکلات هیچ بروز رسانی در اختیار کاربران نمی‌گذارد.
  • شما مجبور خواهید بود که پارامترهای زمانی و TimeZone را به صورت دستی تغییر دهید. برای اینکار باید به مسیر Menu – settings – Network Configuration – Time zone – Time Zone configuration بروید.
 

اعلامیه سیسکو جهت پایان فروش تلفن‌های ۷۹۰۵G

سیسکو در تاریخ June سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که تلفن‌های سری ۷۹۰۵G دیگر به فروش نمی‌رسند. همچنین درست یکسال بعد در همین تاریخ نگهداری و تعمیر نرم افزارهای آن را از دسترس خارج کرد. در نهایت هم در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که هیچ پشتیبانی برای این تلفن‌ها ارائه نخواهد کرد.

این موضوع مشتریان و کاربران سیسکو را تشویق کرد که به سراغ تلفن های سیسکو مدل‌ ۷۹۰۶G بروند. این مدل نسبت به مدل‌های ۷۹۰۵G قابلیت‌ها و فیچرهای بیشتر و متنوع‌تری در اختیار کاربران می‌گذارند.

 

برطرف کردن مشکلات و عیب یابی

ممکن است در حین کار با تلفن سیسکو مدل ۷۹XX و بارگذاری فایل GK مناسب یا حتی gkdefaulf.cfg از سرور TFTP به صورت ناگهانی با مشکل مواجه شوید، با اینکه همه چیز به درستی آپلود شده تلفن متوقف می‌شود.

اینجا برای برطرف کردن این مشکل باید مطمئن شوید که مقدار Profile Encrypt Key تنها بر روی ۰ تنظیم شده باشد – هر مقدار دیگری به غیر از صفر غیر معتبر است. برای اینکار تنها کافیست مسیر زیر را دنبال کنید:

Menu Key-> Settings-> Network Configuration -> Profile Encrypt Key -> Edit

همچنین مطمئن شوید که تلفن را با فشردن # آنلاک کرده‌اید، در غیر این صورت نمی‌توانید تغییرات جدیدی اعمال کنید.

فایل کانورت کجا قرار دارد؟

تنظیمات را در فایل gk00175981a234.txt تغییر دهید، فایلی که باید در آن مقدار مک آدرس تلفن‌تان بر روی ۰۰۱۷۵۹۸۱a234 تنظیم شده باشد. این تغییرات مشابه را در فایل text هم اعمال کنید. زمانی که کارتان تمام شد دستور زیر را بر روی shell اجرا کنید:

<bash# cfgfmt.linux <input> <output

مثال:

input gk00175981a234.txt

output gk00175981a234

 

در این مقاله سعی کردیم فرآیند کار با تلفن های سیسکو ۷۹۱۲/۷۹۰۵ را برایتان ساده تر کنیم. در صورت داشتن هر گونه ابهام، با کارشناسان ما در اف کی نت در تماس باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا